فاجعه قانا
تهيه ، تدوين ، ويرايش وگردآورنده يما فريدون تهيه ، تدوين ، ويرايش وگردآورنده يما فريدون

 

 

آخرين اخبار و گزارشها در باره لبنان

 

 

 

 

 

خواننده عزيز،

رژيم صهيونيستی اسرائيل به جنايات و کشتار وحشيانه مردم بيگناه لبنان و فلسطين ادامه می دهد و رهبران اکثريت کشورهای عربی و اسلامی به طور شرم آور سکوت می کنند. تنها اداره آقايان جورج بوش و تونی بلير از بمباردمان رژيم صهيونيستی اسرائيل حمايت می کند. جهان آتش بس می خواهد اما اسرائيل و امريکا جنگ.

کميسون مستقل ! حقوق بشر افغانستان و دولت آقای حامد کرزی و روشنفکران طرفدار "دموکرات" امريکا از کنار اين جنايات به سادگی می گذرند.

در پايان آخرين گزارشها در باره جنايات اسرائيل را می خوانيد.

گرفته شده از شماره 31 جولای (روز دوشنبه) روزنامه شرق:  www.sharghnewspaper.com

 

 

 

 

 

فاجعه قانا

 

۵۵ كشته، ۲۳ قربانى زن و كودك

 

 

 

 

 

 

 

گروه بين الملل، محمدعلى عسگرى:  در افسانه ها شنيده بوديم كه امپراتوران خشك مغز براى يك دستمال قيصريه را به آتش مى كشيدند اما باوركردنى نبود. كشتار بى رحمانه مردم لبنان طى ۱۹ روز گذشته به خاطر نجات دو سرباز به گروگان گرفته شده اسرائيلى نشان داد كه آن افسانه ها واقعيت داشته اند. اقدامات جنون آميز اسرائيل طى اين روزها كه كشتار قانا يكى از فجيع ترين صحنه هاى آن بود، حمايت بى دريغ غرب و در راس آن آمريكا از جنايات اسرائيل را به نمايش گذاشت. هواپيماهاى جنگنده رژيم اسرائيل ده سال پس از فاجعه كشتار فلسطينى ها در قانا، بامداد روز شنبه و ساعاتى پس از پخش سخنرانى سيدحسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان به ساختمانى در قانا حمله كردند. ساكنان جنوب كه از وحشت بمباران و موشك باران اسرائيل گريخته بودند در اين ساختمان سه طبقه پناه گرفته بودند. اولين بمب ساعت يك بامداد فرود آمد و ۱۰ دقيقه بعد در حالى كه پناهجويان هنوز در خواب بودند جنگنده هاى اسرائيلى برگشتند و همه چيز را نابود كردند. به گزارش خبرگزارى ها در اين فاجعه بيش از ۵۵ نفر كشته و ۲۰ تن مجروح شدند كه دست كم ۲۳ تن از كشته ها را كودكان و زنان تشكيل مى دهند. اسرائيل طى روزهاى گذشته بيش از ۶۰۰ لبنانى غيرنظامى را كشت و بيش از ۸۰۰ هزار نفر را آواره كرده است. ساختمان مذكور در محله «خريبه» در روستاى قانا قرار داشت كه به طور كامل ويران شد. عمليات خارج كردن پيكر قربانيان به دليل نامساعد بودن شرايط و ادامه بمباران هاى هوايى به طول كشيد و همين موضوع عمق فاجعه را بيشتر كرد. اسرائيل كه با شتاب از يك «حمله هوايى موفق» خبر داده بود با مشاهده واقعيت ها ابراز تاسف كرد و در اظهارنظرهاى شتاب زده بعدى گفت: «بمباران زنان و كودكان يك اشتباه عملياتى بود.» «مرى ايسين» سخنگوى اسرائيل با ابراز تاسف از كشتار غيرنظاميان در قانا گفت: «نظاميان ما در اين حمله مرتكب اشتباه شدند.» حال آنكه پيش از آن ايهود اولمرت نخست وزير اسرائيل اين اقدام را يك «عمليات هدفمند» براى درهم شكستن توان مقاومت حزب الله برآورد كرده بود. جنايت وحشتناك اسرائيل در قانا از سوى تمام محافل بين المللى و دولت ها محكوم شد. (گزارش مربوط به اين واكنش ها را در صفحه ۷ مطالعه فرماييد.) كشتار ديروز قانا يك بار ديگر فاجعه مرگبار سال ۱۹۹۴ را تداعى كرد. در ۱۸ آوريل همان سال ارتش اسرائيل كه براى سركوب فلسطينى ها روانه پايتخت لبنان يعنى بيروت شده بود و عمليات موسوم به «خوشه هاى خشم» را به پيش مى برد به دستور شيمون پرز نخست وزير وقت اسرائيل اردوگاه فلسطينى ها در قانا را از هوا و زمين هدف قرار داد. در جريان آن تهاجم دست كم ۱۰۷ فلسطينى از جمله زنان، كودكان و افراد سالخورده كه به يك پناهگاه نيروهاى پاسدار صلح سازمان ملل روى آورده بودند، هدف قرار گرفته و كشته شدند. گفته مى شود ۵۸ تن از آنان كودكان و نوجوانان يك ماهه تا ۱۳ساله بودند و اجسادشان در اثر انفجار بمب هاى اسرائيلى قطعه قطعه شده بود. در حمله آن سال ۳۵ نفر زخمى شده بودند كه بعدها با از دست دادن برخى از اعضاى بدن خود همچنان معلول هستند.
هديه اسرائيل به رايس
كشتار جمعى مردم قانا در شرايطى اتفاق افتاد كه كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا دوباره به منطقه اعزام شده بود تا راه حلى براى بحران لبنان پيدا كند. وى كه هفته گذشته با آمدن به منطقه اعلام كرد هنوز براى آتش بس زود است و دوباره طرح «خاورميانه جديد» آمريكا را عرضه كرد به اسرائيل مجوز داد تا به حملات خود عليه مردم لبنان و عناصر وابسته به جنبش حزب الله با قدرت تمام ادامه دهد. رايس حتى در كنفرانس رم كه غالب شركت كنندگان خواستار برقرارى آتش بس در لبنان بودند پاسخ منفى داد و گفت ما نمى خواهيم به شرايط گذشته بازگرديم و هرگونه آتش بسى بايد پايدار باشد. اما در پى وخيم تر شدن اوضاع و به خصوص استقامت نيروهاى حزب الله در برابر اسرائيل و بسيج افكار عمومى جهان عليه سياست هاى حمايتى آمريكا و كشتار بى رحمانه افراد غيرنظامى توسط اسرائيل رايس دوباره مامور شد تا به قول خودش با «دادن امتيازهايى» راه حل تازه اى پيدا كند.
زمانى كه رايس در اسرائيل مشغول تهيه فرمولى براى مهار حزب الله و استقرار نيروهاى بين المللى در جنوب لبنان بود نيروهاى نظامى اسرائيل دست به آفريدن فاجعه قانا زدند. حادثه اى كه تمام معادلات را بر هم زد و خشم جهانيان را عليه اسرائيل و آمريكا برانگيخت. به نحوى كه دولت لبنان تمام گفت وگوها براى حل بحران را متوقف كرد و از پذيرش رايس كه قصد سفر به بيروت را داشت سر باز زد. يكى از نمايندگان حزب الله اين جنايت را هديه اسرائيل به رايس توصيف كرد. در واكنش به اين فاجعه حزب الله وعده داد كه سخت انتقام خواهد گرفت و مردم خشمگين لبنان به دفتر سازمان ملل متحد در بيروت يورش بردند.
خشم دولت لبنان
پس از كشتار قانا فواد سنيوره نخست وزير لبنان در يك كنفرانس مشترك خبرى با نبيه برى رئيس  پارلمان اين كشور اعلام كرد گفت وگو بس است. پيش از اعلام آتش بس فورى و توقف مطلق حملات اسرائيل به لبنان، دولت لبنان هرگونه گفت وگويى را متوقف خواهد كرد. سنيوره افزود: حملات وحشيانه اسرائيل به منطقه قانا و كشتار دسته جمعى زنان و كودكان اين منطقه كاملاً به صورت عمدى انجام گرفته است.وى تاكيد كرد ديگر حرف و حديث و سخن جهت حل بحران فايده اى ندارد و هرگونه سخن يا راه حلى پيش از برقرارى آتش بس فورى متوقف خواهد شد. از سوى ديگر نبيه برى نيز با محكوم كردن حملات اسرائيل تصريح كرد: اين براى بار دوم است كه مردم بى گناه اين منطقه بهاى اين جنگ وحشيانه اسرائيل را مى پردازند. برى تصريح كرد: من به نيابت از تمام مردم جنوب، تمام ملت لبنان و نيز به نيابت از حزب الله اعلام مى كنم ما از هرگونه موضع گيرى دولت سنيوره حمايت مى كنيم و پشت اين دولت هستيم. وى كه پيشتر گفته بود درباره اسراى لبنان و مبادله آنان با اسراى اسرائيلى حاضر به مذاكره هستيم، افزود: پس از جنايت قانا توسط اسرائيل شرايط ما درباره مبادله اسرا عوض شده است. برى افزود: به رايس گفته بودم اگر آتش بس را برقرار نكنيد و مانع اسرائيل نشويد احتمال اينكه تل آويو به جنايت هاى بيشترى دست بزند، وجود دارد. همچنين اميل لحود رئيس جمهورى لبنان با محكوم كردن كشتار قانا گفت: اگر حمايت كشورهاى بزرگ و در راس آن آمريكا از اسرائيل نباشد، اين دولت نمى تواند كارى انجام دهد. لحود افزود: ما خواهان آتش بس فورى هستيم. وى كه اخيراً و در پى حملات اسرائيل از انزواى سياسى خود خارج شده است با به تمسخر گرفتن دموكراسى  آمريكايى گفت: آيا اين كشتارها نمونه اى از دموكراسى شما است؟ آيا اين احترام شما به ارزش هاى انسانى است؟ در همين رابطه دولت لبنان خواستار انجام يك تحقيق بين المللى درباره كشتار تازه اسرائيل در قانا شد. از سوى ديگر حزب الله لبنان اعلام كرد كه پاسخ سختى به جنايت اسرائيلى ها در قانا خواهد داد. محمد رعد يكى از فرماندهان اين جنبش گفت: با بمباران قانا ممكن است شرايط پذيرش آتش بس از سوى حزب الله تغيير كرده باشد. در يك تحول ديگر مردم خشمگين بيروت به ساختمان «اسكوا» وابسته به سازمان ملل متحد در بيروت حمله كرده و شيشه هاى آن را شكستند. آنان ضمن محكوم كردن جنايت اسرائيل در قانا، شعارهايى در محكوميت سكوت سران عرب و كشورهاى غربى در برابر اين جنايات مى دادند.
درخواست آتش بس فورى
در حالى كه ايهود اولمرت پس از ديدار با كاندوليزا رايس مى گفت اسرائيل عجله اى براى آتش بس ندارد، رايس ديروز پس از كشتار قانا گفت: زمان برقرارى آتش بس ميان اسرائيل و حزب الله فرارسيده است. كاندوليزا رايس افزود از اين بمباران متاسف است و به منظور پايان دادن به اين درگيرى ها همچنان در منطقه خواهد ماند. رايس همچنين اظهار داشت: ما به دنبال پايان فورى درگيرى هاى اخير هستيم اما ديدگاه هاى طرف ها درباره چگونگى حصول به اين هدف ها متفاوت است. وى با اشاره به تلفات غيرنظاميان در لبنان گفت: ما مى دانيم كه اين نوع جنگ بسيار سخت است و آتش بس در سريع ترين زمان ممكن را خواهانيم. وزير خارجه آمريكا گفت: در حين ديدار با عمير پرتز وزير جنگ اسرائيل خبر اين حمله را شنيدم و يك بار ديگر نگرانى شديد خود را از اثرات اين حمله نظامى اسرائيل عليه غيرنظاميان تكرار مى كنم و با تمام طرف ها براى متوقف كردن اين درگيرى ها همكارى مى كنم. در همين رابطه راديو اسرائيل اعلام كرد رايس در ديدار خود با مقامات اسرائيلى از دولت اولمرت خواسته بود كه در حملات خود به لبنان از هدف قرار دادن مناطق مسكونى خوددارى كند. همچنين اين راديو افزود در نشست مشترك رايس و اولمرت، دو طرف پيرامون يك فرمول جديد براى آتش بس به توافق رسيدند كه بر مبناى آن دو سرباز اسرائيلى بايد ابتدا آزاد و سپس نيروهاى حافظ صلح به منطقه اعزام شوند.
ساير تحولات
ديروز اسرائيل در ادامه حملات خود منطقه جنوب صور را هدف قرار داد. در مقابل، حزب الله نيز صبح ديروز مناطق كرياى شمونه و نهاريا را هدف حملات موشكى خود قرار داد. بعضى منابع خبرى گفتند حزب الله ۲۵ موشك به اين مناطق پرتاب كردند. در يك خبر ديگر جنگنده هاى اسرائيلى به بزرگراه اصلى منتهى به سوريه حمله و آن را بمباران كردند. اين اقدام در جهت مسدود كردن راه ارتباطى بين لبنان و سوريه است. دو سرباز وابسته به ناظران سازمان ملل در اثر پرتاب راكتى به نزديكى مقرشان در جنوب لبنان زخمى شدند. همچنين جنگنده هاى اسرائيلى صبح ديروز شهرك الخيام واقع در جنوب لبنان را هدف قرار دادند كه باعث كشته شدن يك زن و زخمى شدن چند تن ديگر شد. بعضى منابع خبرى گفتند حزب الله در يك كمين در مناطق جنوبى لبنان موفق شده است با حمله به نيروهاى اسرائيلى هشت سرباز را از پاى درآورد.


             سخنان نصرالله
سيد حسن نصرالله روز شنبه و پيش از كشتار قانا در پيامى تلويزيونى كه از شبكه تلويزيونى المنار پخش شد، اعلام كرد: دشمن به پايان خط رسيده و شكست خود را به خوبى درك كرده است. به گزارش ايسنا و به نقل از شبكه الجزيره سيد حسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان در پيامى به مردم لبنان اظهار داشت: من از پايدارى، استوارى و ايمان شما ملت غيور و مقاوم لبنان تشكر مى كنم و به شما نويد پيروزى را مى دهم و بدانيد كه دشمن نمى تواند در مقابل استوارى و پايدارى شما ايستادگى كند. سيد حسن نصرالله با اشاره به ارتش اسرائيل تصريح كرد: ارتش بزرگ اسرائيل تاكنون در صحنه جنگ نتوانسته  است پيروزى را نصيب خود كند و تمام سياستمداران، تحليلگران غربى و نيز مسئولان و سياستگزاران دولت صهيونيستى همه به ضعف، ناتوانى و شكست ارتش اسرائيل در مقابله با نيرو هاى مقاومت حزب الله لبنان اعتراف كرده اند. وى افزود: كشتن مردم بى گناه و كودكان و ويران كردن خانه ها موفقيت نظامى و امتياز براى پيروزى در جنگ نيست، بلكه اين گونه اقدامات چيزى جز سياست هاى ناشيانه و وحشيانه دشمن تعريف نمى شود. سيد حسن نصرالله افزود: تاكنون نيرو هاى مقاومت حزب الله توانسته اند مهم ترين ناو اسرائيل را كه به عنوان سومين ناو پيشرفته جهان است، هدف قرار دهند. نيرو هاى دريايى دشمن ضربه سختى را از سوى حزب الله دريافت كرده  و بالاخره نخبه ترين افراد نظامى اسرائيل يعنى گردان گولانى در نبرد با گروه هاى مقاومت حزب الله در بنت جبيل شكست سختى خورده است و دست از پا درازتر از صحنه نبرد با نيرو هاى حزب الله فرار كرده است. دبيركل حزب الله لبنان افزود: براى اثبات ضعف، ترس و شكست سربازان دشمن كافى است به تصاوير پخش شده از سربازان زخمى اسرائيلى در حال بازگشت از صحنه جنگ با حزب الله لبنان نگاه كنيد، اين سربازان در حالى كه بر روى شكم خوابيده  بودند به هلى كوپتر ها منتقل مى شدند و من به شما مى گويم اين سربازان از پشت هدف قرار گرفته بودند چون در رويارويى با نيرو هاى مقاومت اسلامى پا به فرار گذاشتند و در حين فرار از سوى دلاورمردان مقاومت لبنان شكار شدند.سيد حسن نصرالله با اشاره به حملات موشكى اين حزب به شهر عفوله، منطقه اى دورتر و جنوبى تر از حيفا، اظهار داشت: حزب الله لبنان با هدف قرار دادن اين شهر و پايگاه نظامى اش در واقع به مرحله جديدى از جنگ خود با اسرائيل منتقل شده است و اگر اين رژيم صهيونيستى تجاوزات بى شرمانه اش را عليه لبنان متوقف نكند، حزب الله لبنان پا را فراتر از اين مرحله نيز خواهد گذاشت.
دبيركل حزب الله لبنان گفت: اسرائيل به مرحله پذيرش شكست خود و توقف اين جنگ رسيده زيرا اين دولت از آنچه كه مجهول است و در پس اين جنگ در انتظارش است نگران است، اما كسى كه اين جنگ را بيشتر خواهان است و هم اكنون اداره اين جنگ در دست آن است، تنها آمريكا است. امروز اسرائيل به آلت جنگ و ويرانگرى در دست آمريكا تبديل شده و آمريكا به دنبال تحقق اهداف خود از اين جنگ است. دبيركل حزب الله لبنان اظهار داشت: امروز لبنان نيازمند يك اراده قوى و استوار است. اراده اى چون اراده نيرو هاى مقاومت اسلامى. امروز لبنان نيازمند اراده ملى است تا با اتحاد و همبستگى مانع از به هدر رفتن تمام پيروزى هاى به دست آمده مقاومت اسلامى شود. وى تاكيد كرد: حزب الله لبنان آمادگى كامل براى همكارى با دولت لبنان را دارد، مشروط بر آنكه اين دولت، دولت قوى و مسئوليت پذيرى باشد و درصدد حفظ اتحاد ملى مردم و مانع از نفوذ فتنه شود. وى با اشاره به دولت لبنان تاكيد كرد: دولت بايد تمام اصول و مبادى ملت لبنان و نيرو هاى مقاومت اين ملت را در تمام موضع گيرى هاى خود در نظر داشته باشد. سيد حسن نصرالله افزود: اين بار پيروزى ما پيروزى ملى لبنان خواهد بود، پيروزى اى كه خود را اين بار در ارزش هايى متفاوت چون ارزش هاى مسيح(ع) و يا محمد(ص) نشان داد. هيچ كس نبايد از پيروزى مقاومت اسلامى لبنان به خود نگرانى دهد، بلكه همه بايد نگران شكست اين مقاومت در برابر دشمن و پيامد هاى پس از آن باشند. وى خطاب به ملت هاى مسلمان منطقه گفت: من از تمام اين ملت هاى بزرگوار و استوار كه به انحاى مختلف از ما حمايت كرده اند، تشكر و قدردانى مى كنم و جا دارد به موضع گيرى بسيارى از شخصيت هاى دينى و فتواهاى اين افراد بزرگوار اشاره كنم و بگويم من از هوشيارى شما كه در اين لحظات سخت درصدد حفظ وحدت ملى مسلمانان و عدم رخنه فتنه هاى دشمن برآمده ايد، متشكرم و به شما مى گويم بايد با هوشيارى بيشتر از هرگونه تفرقه افكنى در صفوف وحدت ملى مسلمانان خوددارى كنيد. وى همچنين خطاب به كشور هاى عربى گفت: اما بار ديگر مى گويم ما از حكومت هاى اين كشور هاى عربى درخواست كمك و همكارى نكرده ايم و بار ديگر از آنها مى خواهيم كه با خوددارى از اتخاذ برخى از موضع گيرى ها منجر به ايجاد فتنه نشوند؛ هرچند اين كشور ها آن قدر قدرت و توانايى داشتند كه بتوانند از قدرت و توانايى خود براى كمك به لبنان استفاده كنند. وى تاكيد كرد: ما به دنبال دشمنى و فتنه نيستيم، بلكه خواهان وحدت هستيم و براى وحدت و حفظ استقلال كشورمان حاضريم جان خود را فدا كنيم. دبيركل حزب الله لبنان با اشاره به اظهارات برخى از شخصيت هاى سياسى لبنان مبنى بر اينكه ايران و سوريه هم پيمانان حزب الله لبنان صحنه را خالى كرده اند و به يارى اين حزب در اين شرايط سخت نرسيده اند، گفت: سخن من به اين افراد و حكومت هايشان آن است كه كشور سوريه و ايران هم پيمانان و دوستان ما هستند و فرق شان با شما اين است كه سياست هاى اين دو كشور بهانه اى براى آغاز اين جنگ نبود. وى افزود: سوريه و ايران حاميان مقاومت اسلامى لبنان بوده اند و همچنان حاميان اين مقاومت و ملت لبنان باقى خواهند ماند. اما هرگز با وجود آنكه زمينه هاى لازم وجود داشت از مقاومت اسلامى لبنان به عنوان برگه اى براى معامله و گفت وگو استفاده نكردند و همچنان اين دو كشور در كنار مقاومت ايستاده اند و تلاش مى كنند با اقدامات شفاف به گونه اى عمل كنند كه متهم نشوند، اما اين بحران فعلى را حل وفصل كنند. ما از تمام اقداماتى كه اين كشور ها براى آوارگان لبنانى انجام داده اند تشكر و قدردانى مى كنيم

 

 

بگذار لبنان بسوزد

 

 

 

ترجمه: سارا معصومى

 

 

 

آنچه اين روزها در لبنان  مى گذرد و حمله مخرب نيروهاى اسرائيلى به اين كشور، از سوى كاخ سفيد و كنگره ايالات متحده به عمليات دفاعى اسرائيلى ها تعبير  مى شود. حتى برخى از گزارشگران متعصب سى ان ان نيز از عبارت كليشه اى «خشونت در خاورميانه» كه اغلب اوقات لحنى جانبدارانه و مشكوك نيز در خود نهفته دارد استفاده  مى كنند. كشته شدن بيش از پانصدنفر، آمار پانصدهزار نفرى آوارگان و تخريب كامل فرودگاه، پل ها و نيروگاه هاى برق بسيار فراتر از يك پاسخ نامناسب از جانب نيروهاى اسرائيلى به شمار  مى رود. پاسخ مخرب و نابرابرى كه اسرائيل آن را به دليل گروگان گرفته شدن دو سرباز خود در دوازدهم جولاى و كشته شدن سه تن ديگر در خاك كشورش مشروع  مى داند. بى شك عبارت محتاطانه دبيركل سازمان ملل كه وضعيت در لبنان را به «استفاده افراطى از زور» تعبير كرد نيز به هيچ وجه گوياى خشونتى نيست كه لبنان اين روزها شاهد آن است. حملات هوايى اسرائيل به لبنان دقيقاً خسارتى دو برابر حملات موشكى حزب الله به مناطق مختلف اسرائيل دربردارد. شدت حملات هوايى و غافلگيركننده به حدى است كه بسيارى از قربانيان ساكن روستاهاى جنوبى كه جان خود را بر اثر اين حملات از دست دادند در گورهاى دسته جمعى دفن شده و بازماندگان نيز زير باران حملات هوايى به صورت گروهى سوار وانت هاى امداد شده و راه شمال را در پيش  مى گيرند. در حالى كه مردم جنگ زده لبنان در انتظار گشايش مسيرها براى رسيدن كمك هاى بشردوستانه به خود هستند، به نظر  مى رسد كه حملات اسرائيل تمامى ارتباطات هوايى، زمينى و دريايى به لبنان را كاملاً مختل كرده است. درست روز بيستم جولاى بود كه سربازان اسرائيلى از خط آبى تعيين شده توسط سازمان ملل نيز گذشتند. با اين وجود به نظر  مى رسد كه ساكنان كاخ سفيد با عدم درخواست آتش بس ميان طرفين درگير بى صبرانه براى پيروزى اسرائيل انتظار  مى كشند.
نخست وزير اسرائيل اندكى پس از اولين حمله حزب الله اين اقدام را جنگ محض ناميده و مدعى شد كه تبعات آغاز چنين نبردى بسيار اسف بار و غيرقابل جبران خواهد بود. از سوى ديگر مقامات اسرائيلى رسماً اعلام كردند كه دولت و مردم لبنان را مسئول مستقيم آغاز اين جنگ  مى دانند. تصميم اسرائيل براى افزايش حملات عليه لبنان با سخنان دبير كل حزب الله - شيخ حسن نصرالله- مبنى بر جنگ رودررو با اسرائيل و كشته شدن پانزده شهروند اسرائيلى به دنبال موشك باران مناطق اسرائيلى نشين در روز چهارم درگيرى، جنبه جدى ترى به خود گرفت. با وجود آنكه موشك هاى كاتيوشاى شليك شده توسط حزب الله به سمت شهرهاى اسرائيل بسيار مخرب تر از موشك هاى قسام حماس هستند اما به نظر  مى رسد كه هيچ كدام از حملات حزب الله قابل مقايسه با تهاجم همه جانبه اسرائيل نيست.
با وجود تمام نابرابرى هاى مشهود ميان طرفين درگير، رسانه هاى آمريكايى ترجيح  مى دهند ميان حملات طرفين درگير نوعى تناسب برقرار كنند، اين در حالى است كه به هيچ وجه شباهتى ميان حملات حزب الله و نيروهاى اسرائيل وجود ندارد. البته در نحوه سر و سامان دادن بازماندگان و تلاش براى كاهش ميزان تلفات انسانى تعادل خاصى ميان طرفين برقرار است. در حالى كه شهروندان اسرائيلى براى فرار از حملات موشكى به پناهگاه هاى از پيش ساخته شده منتقل  مى شوند، مقامات حزب الله نيز

يكى از كارشناسان مسائل لبنان معتقد است كه حركت اين روزهاى حزب الله بيش از هر زمان ديگرى در طول تاريخ ملى و نشات گرفته از خواست مردم لبنان است. حتى پيش از خروج سربازان سورى از خاك لبنان در سال ۲۰۰۵ نيز حزب الله با بلاغت ناسيوناليستى بيشترى سخن  مى گفت. در حالى كه مخالفان سياسى حزب الله آنچه را كه اين گروه جنبش استقلال ناميده بود به نمايش درمى آوردند، حزب الله نيز به سادگى از كمك رسانى هاى سوريه قدردانى كرده و هيچ اصرارى بر حضور بيشتر نيروهاى سورى در خاك لبنان نداشت. علاوه بر اين در جريان مطالبه مردمى براى خروج سربازان سورى حزب الله نيز همصدا با لبنانى ها پرچم لبنان را بر سردر مقر حزب آويزان كرد. حزب الله در حالى مطالبات خود را آزادى اسراى دربند لبنانى و واگذارى مزارع اشغالى شبعا توسط اسرائيلى ها عنوان  مى كند كه مقامات لبنانى نيز پيش از اين چندين بار بر اين مطالبات مهر تاييد زده اند.
با اين وجود مقصر دانستن مقامات لبنانى در به وجود آمدن درگيرى هاى مرزى ميان اسرائيل و حزب الله همچنان از توجيه عقلانى چندانى برخوردار نيست. درست برخلاف تحليل هايى كه اين روزها از رسانه ها  مى شنويم كاملاً واضح است كه اين گروه مقاومت اسلامى با وجود داشتن نمايندگان در كابينه و پارلمان كاملاً مستقل عمل  مى كند. از شرايط به وجود آمده ميان طرفين درگير  مى توان اينگونه استنباط كرد كه حزب الله قصد دارد با گردشى آرام و منعطف از فشار داخلى براى خلع سلاح و تحويل تسليحات خود به ارتش لبنان بكاهد. بى شك با آزادى ساير زندانيان در بند لبنان آن هم در شرايطى كه آخرين معاوضه اسرا در سال ۲۰۰۴ انجام گرفته است حزب الله به دستاوردى غيرقابل انتظار دست خواهد يافت. البته لبنان نيز در اين پيروزى بى نصيب نخواهد ماند.
جدا از تفكيك انگيزه هاى واقعى حزب الله از اين قبيل اقدامات آنچه تاكنون مبهم و غيرقابل درك باقى مانده اين است كه در واقع انگيزه اصلى و نيت نهايى اسرائيل از بمباران مناطق مختلف لبنان چيست؟ در واقع استراتژى نهفته در حملات گسترده اسرائيل براى بسيارى از كارشناسان بين المللى مبهم است. با وجود آنكه جت هاى اسرائيلى پس از گروگان گرفتن يكى از سربازان خود توسط نيروهاى حماس اطراف كاخ رئيس جمهور سوريه را بمباران كرده و مدارك مستدل براى اثبات همكارى ميان حماس و سورى ها بسيار كم رنگ تر از اتحاد حزب الله با اين كشور همسايه بود، اما به نظر  مى رسد كه اين بار اسرائيل ترجيح  مى دهد آشكارا با متحد قديمى رقيب درگيرى نداشته باشد. به همين دليل است كه يك مقام عالى رتبه اسرائيل در مصاحبه با  هاآرتص مدعى  مى شود كه اسرائيل گروه گانگسترى نيست كه بى هدف هر جهتى را مورد حمله هوايى خود قرار دهد. علاوه بر نكات گفته شده اين درگيرى در واقع محكى است براى سنجيدن قدرت اجرايى قطعنامه هاى سازمان ملل كه در حقيقت دستاويزى است براى اجراى ديپلماسى بين المللى. البته اسرائيل گويا قصد دارد با اقدامات داوطلبانه خود راساً اين قطعنامه ها را قدرت اجرايى ببخشد. درصورت عدم توانايى دولت لبنان در خلع سلاح نيروهاى حزب الله، اسرائيل  مى تواند به راحتى اين كار را انجام دهد. اگر مقامات لبنانى قادر به نمايش اقتدار و خودمختارى خود در كشور نيستند آن هم به گونه اى كه مورد خواست طرف مقابل است اسرائيلى ها  مى توانند به راحتى اين اقتدار را در لبنان پياده كنند. درست همانگونه كه ايالات متحده خود را مجرى قطعنامه هاى بين المللى در خاورميانه  مى داند اسرائيل نيز اين حق را براى خود محفوظ نگاه داشته و بى شك از حمايت رسانه هاى آمريكايى نيز برخوردار است. رسانه هايى كه حملات گسترده هوايى اسرائيل به خاك لبنان را كاملاً موجه و منطقى  مى دانند. با اين وجود بايد از گردانندگان اين رسانه ها سئوال كرد كه چرا هيچ كدام از مجريان قطعنامه هاى سازمان ملل قطعنامه ۴۲۵ اين سازمان در سال ۱۹۷۸ را كه خواهان عقب نشينى نيروهاى اسرائيلى از خاك لبنان بود تا سال ۲۰۰۰ و آن هم در زير آتش حزب الله عملى نكرد. امروز تمامى اين غرض ورزى ها به تاريخ پيوسته اند. اما با بازگشت به اين روزها شاهد سخنرانى سفير افراطى اسرائيل در ايالات متحده هستيم كه  مى گويد: ما چاره اى جز كشتن و خنثى سازى حزب الله نداريم. از سوى ديگر يك مقام عالى رتبه انگليسى در مصاحبه با تايمز در روز بيستم جولاى  مى گويد: نگرانى ما اين است كه اقدامات نظامى اسرائيل نتايج مطلوب پيش  بينى شده را به دنبال نداشته و از سوى ديگر ادامه اين درگيرى ها منجر به كشته شدن شهروندان بى گناه بيشترى شود.
با وجود تمامى اين اظهارات مقامات غربى، اسرائيل از بيستم جولاى بر شدت حملات گسترده خود عليه لبنانى ها افزوده و مقامات اسرائيلى نيز اعتراف  مى كنند كه اين درگيرى ها تا زمان نامحدودى ادامه خواهند داشت. البته از سوى ديگر وزير دفاع اسرائيل مدعى  مى شود كه همرزمان وى به هيچ وجه قصد اشغال مجدد و طولانى مدت جنوب لبنان را ندارند. چرا كه بسيارى از مقامات اسرائيلى عقب نشينى خود از جنوب لبنان در  مه  ۲۰۰۰ را به اندازه ترك خاك غزه در سال ۲۰۰۵ مفيد و مثمرثمر  مى دانند. درست به همين دليل است كه طراح اشغال غزه آريل شارون با اعتراف به توانمندى ارتش خود براى بقا در غزه اين اقدام را جايز و مناسب  مى خواند. درك اين مسئله كه آيا درگيرى ميان اسرائيل و حزب الله به تضعيف جايگاه اين گروه مقاومت در لبنان  مى انجامد و يا درست بر خلاف اين امر لبنانى ها به اين نتيجه  مى رسند كه داشتن گروهى مستقل و نظامى تضمين كننده امنيت بيشتر آنها است به زمان بيشترى نياز دارد. به نظر  مى رسد كه استراتژى نظامى اسرائيل در شرايطى در حال پيشروى است كه مقامات در راس اسرائيل از يك سو در حال محك زدن ميزان موفقيت خود در حمله نظامى هستند و از سوى ديگر چشم به دهان متحد هميشگى خود براى همراهى بيشتر دوخته اند.
بسيارى از مقامات بين المللى مانند كوفى عنان با وجود آنكه درگيرى ميان طرفين را به استفاده افراطى از خشونت تعبير  مى كنند خواهان برقرارى آتش بس فورى و بى قيد و شرط ميان طرفين نيز هستند. البته نبايد فراموش كرد كه اين قبيل مطالبات نيز در هياهوى حملات گسترده هوايى اعتبار خود را از دست داده اند. اين در حالى است كه واشينگتن همچنان با نشان دادن چراغ سبز خواهان ادامه درگيرى ميان طرفين است. دقيقاً به همين دليل است كه يك مقام ارشد نظامى ايالات متحده در پاسخ به سئوال خبرنگار واشينگتن پست در خصوص زمان پايان درگيرى مى گويد: زمانى كه حمله نظامى آغاز  مى شود بايد اجازه داد تا اين گزينه نيز راه خود را به جلو پيش ببرد.
همين است كه باز هم با تكرار تاريخ اين چند سال به استراتژى جنگ طلبانه جورج دبليو بوش  مى رسيم كه در آن شهروندان غيرنظامى دستاويزى مى شوند براى ايجاد رعب و وحشت ميان مخالفان ايالات متحده. درست پانزدهم جولاى بود كه نماينده ايالات متحده در سازمان ملل روند رسيدگى به درخواست نخست وزير لبنان براى برقرارى آتش بس ميان طرفين را بلوكه كرد. از همان زمان بود كه با وجود شدت گرفتن درگيرى ها ميان طرفين و آمار رو به فزونى قربانيان غيرنظامى روياى آتش بس به خواب زمستانى فرو رفت تا وزير امور خارجه كابينه جنگ با خونسردى تمام از آتش بس در شرايطى كه مقدمات آن فراهم باشد سخن گويد. بى شك تا زمانى كه مقدمات به نفع اسرائيل در كنار هم چيده نشود چراغ سبز ايالات متحده براى ادامه جنگ نيز همچنان  مى درخشد. بى ترديد خط دادن كاخ سفيد به اسرائيل در طول اين سال ها هرگز نامحسوس نبوده اما تا اين اندازه افشاسازى روابط مشترك ميان طرفين نيز بى سابقه است. وزير امور خارجه ايالات متحده در حالى نيمه آشكار سياست خارجى خود را بر روى ميز گفت وگو با همتاى مصرى خود انداخته و از آتش بس سخن مى گويد كه در نيمه پنهان استراتژى ها از ادامه درگيرى سخن  مى گويد. كاندوليزا رايس در سخنرانى خود در روز شانزدهم جولاى مجدداً سخنان خود در ژوئن ۲۰۰۵ را تكرار  مى كند: در طول ۶۰ سال گذشته سياستمداران آمريكايى از جمهورى خواه تا دموكرات همگى سياست هايى را اتخاذ كردند كه نويددهنده امنيت و ثبات سياسى بود. اين در حالى است كه در طول همين سال ها ما همواره چشمان خود را بر نبود دموكراسى و مردم سالارى در منطقه خاورميانه بسته بوديم.
البته از آغاز درگيرى آشكار ميان اسرائيل و حزب الله اين سياست كاملاً تغيير كرده است. در حقيقت جورج دبليو بوش با شعله ور تر كردن آتش درگيرى ميان طرفين تمامى سياست هاى صلح طلبانه مورد ادعاى خود و كابينه اش را زير پا گذاشته است.
واكنش هاى جهانى به كشتار قانا

 

گروه بين الملل: بمباران مرگبار شهر قانا در جنوب لبنان توسط جنگنده هاى اسرائيلى كه دست كم ۶۰ غير نظامى را قربانى كرد، واكنش هاى جهانى گسترده اى برانگيخت. به گزارش شبكه خبرى العربيه كميسيون اروپا بمباران خونين قانا در جنوب لبنان را محكوم كرد و آن را «جنايتى وحشتناك» توصيف كرد.
خبرگزارى فرانسه نيز از محكوميت كشتار قانا توسط ژاك شيراك رئيس جمهورى فرانسه خبر داد. بنابر اين گزارش شيراك روز گذشته با محكوم كردن اين جنايت، تاكيد كرد هيچ دليلى اين كشتار را توجيه نخواهد كرد. رئيس جمهور فرانسه در ضمن خواستار برقرارى آتش بس در لبنان شد. شيراك با انتشار بيانيه اى در همين خصوص خاطر نشان كرد: اين اقدام نشان مى دهد كه برقرارى آتش بس در منطقه اكنون بيش از هر زمان ديگرى ضرورى شده است، زيرا در غير اين صورت، حوادثى از اين قبيل در آينده نيز به وقوع خواهد پيوست. دولت انگليس نيز روز يكشنبه (ديروز) حمله شنبه شب نظاميان اسرائيل به منطقه اى مسكونى در قانا را اقدامى مخوف عنوان كرد. مارگارت بكت وزير خارجه انگليس كه با شبكه تلويزيونى «اسكاى نيوز» مصاحبه مى كرد، در واكنش به اين حمله گفت: دولت انگليس همواره اسرائيل را به متناسب بودن اقدامات آن ترغيب كرده است. در همين حال عبدالله دوم پادشاه اردن نيز كشتار مردم قانا را به شدت محكوم كرد و آن را ناقض تمامى قوانين بين المللى دانست. احزاب مستقل اردن نيز اين جنايت را محكوم كردند. دولت مصر اين اقدام ارتش اسرائيل را محكوم كرد و آن را اقدامى غير مسئولانه خواند. در بيانيه رياست جمهورى مصر آمده است: اين كشور حمله غير مسئولانه اسرائيل به قانا را كه بيشتر قربانيان آن زنان و كودكان بودند، به شدت محكوم مى كند. بيانيه ياد شده بر ضرورت انجام يك تلاش جدى بين المللى براى صدور فورى قطعنامه اى در شوراى امنيت براى توقف فورى حملات نظامى تاكيد كرد. بنابر اين گزارش مصر خواستار برقرارى آتش بس فورى و غير مشروط شده است. در همين حال مردم دمشق روز گذشته در اعتراض به جنايت قانا توسط اسرائيل در برابر مقر سازمان ملل در دمشق دست به تظاهرات اعتراض آميز زدند. شبكه تلويزيونى العالم كه اين خبر را اعلام كرد، توضيح بيشترى در اين باره نداد.در مادريد پايتخت اسپانيا نيز تظاهرات مشابهى برگزار شد. همچنين محمود عباس رئيس دولت خودگردان فلسطين كشتار قانا را محكوم كرد.
حماس: حمله به «قانا» را تلافى خواهيم كرد
در همين حال دولت فلسطينى به رهبرى حماس ديروز (يكشنبه) متعهد شد كه در پاسخ به حملات هوايى رژيم صهيونيستى به روستاى «قانا» در لبنان و كشته شدن بيش از ۵۰ غيرنظامى در آن اين رژيم را هدف حملاتى قرار خواهد داد كه مى تواند بمب گذارى هاى شهادت طلبانه را نيز شامل شود. به گزارش خبرگزارى «رويترز» از غزه «مشير المصرى» از اعضاى برجسته حماس و نماينده مجلس قانونگذارى فلسطين به اين خبرگزارى گفت: در برابر چنين جنگى آشكار عليه كشورهاى عربى و اسلامى تمامى گزينه ها از جمله حمله به عمق سرزمين هاى اشغالى مطرح است. از المصرى پرسيده شد كه آيا اين اظهارات به معنى بمب گذارى شهادت طلبانه عليه اسرائيلى ها است و يا خير كه اين مقام فلسطينى پاسخ داد: «تمامى گزينه ها مطرح هستند و استفاده از هر وسيله و ابزارى مجاز است
ساير واكنش هاى تحولات جنگ اسرائيل عليه لبنان
حملات قبلى اسرائيل عليه لبنان و بمباران مناطق مختلف اين كشور نيز همچنان واكنش محافل منطقه اى و بين المللى را برمى انگيزد. به گزارش خبرگزارى فرانسه حدود پنج هزار نفر از ساكنان تل آويو در اعتراض به حملات ارتش اسرائيل به لبنان دست به تظاهرات زدند. اين تظاهرات به دعوت ۱۰ سازمان امور زنان برگزار شد و تظاهر كنندگان يهود و عرب با حمل پلاكارد هايى خواستار توقف حملات و تجاوزات به لبنان و آغاز گفت وگوها شدند. همچنين حدود ۳۵۰۰ نفر در شهر برلين به دعوت جمعيت فلسطينى حقوق بشر دست به تظاهرات آرام زدند و خواستار پايان درگيرى ها در خاورميانه شدند. تظاهر كنندگان برلينى با در دست داشتن پرچم هاى لبنان از ساختمان شهردارى اين شهر به سوى پوتسدامر پلاتس به راه افتادند. همچنين شهر هاى پاريس، ليل، ليون و مارسى شاهد تظاهرات ضد اسرائيلى بود و ساكنان اين شهرها خواستار توقف فورى و بدون قيد و شرط بمباران مردم لبنان شدند. تظاهر كنندگان فرانسوى با اعلام همبستگى با مردم لبنان و فلسطين عليه آمريكا و اسرائيل شعار دادند. از سوى ديگر فعالان حقوق بشر در انگليس در اعتراض به عبور هواپيماى حامل تسليحات آمريكايى از طريق خاك انگليس براى اسرائيل دست به تظاهرات مى زنند. به نوشته روزنامه تاگس اشپيگل، برگزار كنندگان اين تظاهرات اعلام كردند كه مراسم با توجه به تشديد بحران خاورميانه و انتقادهاى مطرح شده درباره همكارى انگليس و آمريكا در رساندن اين محموله تسليحاتى براى اسرائيل انجام مى شود.
ادامه تلاش هاى ديپلماتيك
به گزارش خبرگزارى رويترز دولت فرانسه پيش نويس قطعنامه اى را براى پايان درگيرى بين جنبش حزب الله و اسرائيل تدوين كرده است. اين قطعنامه با مهيا  كردن شرايط اجراى آتش بس فورى بين اسرائيل و لبنان، زمينه ارسال نيروهاى بين المللى به لبنان را آماده مى كند. در همين حال ژاك شيراك رئيس جمهورى فرانسه بار ديگر تاكيد كرد كه نيروهاى بين المللى فقط تحت حمايت سازمان ملل متحد به مرز هاى لبنان اعزام خواهند شد. بنابر طرح فرانسه، سربازان اسرائيلى و زندانيان لبنان بايد آزاد شوند و مرز مشترك اسرائيل و لبنان ورود ليطانى بايد از هرگونه سلاح و تجهيزات جنگى عارى شوند و هر دو طرف مناقشه بايد به مرز هاى سابق خود بازگردند. در نهايت شوراى امنيت پس از اطمينان از توافق بين لبنان و اسرائيل و قبول آتش بس بايد نيروهاى بين المللى را براى حمايت از صلح به مرزهاى لبنان اعزام كند. از سوى ديگر نخست وزير انگليس روز شنبه اعلام كرد كه در چند روز آينده احتمالاً كشورها بر سر قطعنامه سازمان ملل درباره بحران لبنان و استقرار نيروهاى حافظ صلح توافق خواهند كرد. به گزارش خبرگزارى فرانسه تونى بلر كه به آمريكا سفر كرده بود روز شنبه در كاليفرنيا در گفت وگو با بى بى سى گفت: اگر جامعه بين المللى آماده اقدام به كارى كه ما خواهان انجام آن هستيم، باشد ظرف چند روز آينده توافق حاصل خواهد شد. در همين حال نماينده عنان استقرار نيروهاى بين المللى در جنوب لبنان براى كمك به اين كشور را ضرورى دانست. تريه رود لارسن نماينده ويژه كوفى عنان دبيركل سازمان ملل و مسئول اجراى قطعنامه ۱۵۵۹ اين سازمان در گفت وگو با روزنامه الحيات (چاپ لندن) اعلام كرد كه دستيابى به آتش بس پايدار در جنگ ميان اسرائيل و حزب الله لبنان بدون در نظر گرفتن يك چارچوب سياسى دشوار است. نماينده عنان گفت: نكات هفتگانه اى كه فواد سنيوره نخست وزير لبنان در كنفرانس رم و در چارچوب مسئله توقف جنگ بيان داشت، مسائلى اساسى بوده اند و اجماع دولت و وزراى حزب الله بر سر اين مسئله قابل توجه است. به گفته لارسن استقرار نيروهاى بين المللى در جنوب براى كمك به دولت لبنان امرى ضرورى است اما اعضاى شوراى امنيت سازمان ملل بايد ماموريت اين نيروها و مكان عملياتشان را مشخص كنند وگرنه يافتن كشورهايى كه بخواهند عضو اين نيروها باشند، دشوار خواهد بود. لارسن ضمن ضرورى خواندن برقرارى ارتباط با سوريه و ايران ابراز نگرانى كرد كه جنگ عليه لبنان هنوز به اوج خود نرسيده است. وى افزود: ما اكنون در وضعيت بسيار خطرناكى هستيم و احتمال گسترش درگيرى ها وجود دارد. به گفته وى آنچه بيشتر دردناك است اين است كه دولت ارتباطى با اين جنگ ندارد و حتى اطلاعى هم از آن نداشته و از سوى گروه درگير، رايزنى هم با آن انجام نشده است. نماينده عنان در عين حال كليد پايان خونريزى ها را در دست حزب الله لبنان دانست و مدعى شد كه اين گروه مى تواند با بازگرداندن اسرائيلى ها آتش بس را برقرار كند.
توزيع پيش نويس قطعنامه لبنان در بين اعضاى شوراى امنيت
به گزارش خبرگزارى آسوشيتدپرس پيش نويس قطعنامه اى در ميان اعضاى شوراى امنيت سازمان ملل توزيع شده كه در آن توقف فورى درگيرى ميان اسرائيل و حزب الله لبنان و ايجاد يك منطقه امنيتى جديد در جنوب لبنان تحت نظارت نيروهاى بين المللى و ارتش لبنان خواسته شده است. بنابر اين گزارش اين پيش نويس كه هدف از آن ايجاد صلحى دائمى ميان لبنان و اسرائيل است، از سوى July 31st, 2006



  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی